Fiscale voordelen van het bezitten van een Drophouse

Fiscaal aantrekkelijk 

Bent u ondernemer en wilt u graag een kantoor in uw tuin? Dan is een tuinkantoor met toilet de beste optie.

Zakelijk een tuinkantoor kopen

Een toilet in uw tuinkantoor zorgt voor veel comfort voor u en uw gasten. Maar het zorgt ervoor dat uw kantoor ook fiscaal aantrekkelijk wordt.

Als ondernemer mag je de btw aftrekken en de ruimte afschrijven, mits het kantoor beschikt over een toilet en een eigen watervoorziening. Daarnaast kunt u in uw onderneming ook de kosten van telefoons, computers en dergelijke afschrijven. Het belangrijkste hierbij is dat uw kantoor apart van uw woning is gelegen. Een tuinkantoor is dan de oplossing.

Wat zegt de Belastingdienst? 

  • Onafhankelijke werkruimte 

Een werkruimte is zelfstandig als deze door uiterlijke kenmerken duidelijk te onderscheiden is. Bijvoorbeeld door: een eigen ingang of andere voorzieningen in de werkruimte te hebben, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening). U kunt de werkruimte ook als zodanig verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.

Er zijn nog een aantal andere factoren die een rol spelen, zoals of u een woning huurt, of u deze voor 100% of voor de helft bezit en of uw partner ook ondernemer is. Voor meer informatie over de regels van de Belastingdienst, klik hier. 

We offer fully insulated garden houses in rural and modern designs with a life span of at least 25 years. We deliver the toilet room completely ready. For the flooring, you can choose between PVC concrete look or PVC wood grain. The walls and ceiling are finished with plaster walls or wood of choice. We advise large windows for plenty of daylight. A green roof can be an option as well. 

  • Plumbing

Wilt u het tuinkantoor zakelijk kopen, dan moet uw tuinkantoor zeker voorzien zijn van een eigen toiletruimte. Hiervoor moeten afspraken worden gemaakt. De makkelijkste manier is aansluiten op een bestaande riolering, maar voor iedere situatie hebben wij een passende oplossing. Mocht er toch een toilet gerealiseerd worden in het tuinkantoor, dan is het een eenvoudige stap om ook een pantry of kitchenette onder te brengen. De kosten kunnen dan worden afgetrokken van de belasting. Als u vragen heeft over een tuinkantoor, de fiscale regels en de belastingdienst, kunnen wij u verder adviseren. 

Fiscale gevolgen

Voldoet de werkruimte niet aan deze criteria, dan kun je fiscaal niets met de kosten van het kantoor, zelfs de kosten van inrichting vallen tussen twee stoelen. Voldoet de ruimte wel aan de voorwaarden, dan zijn er drie mogelijkheden:

Als de werkruimte wordt gebruikt in uw eigen bedrijf, dan:

  • voor de werkruimte hoeft geen fictieve huurwaarde te worden opgegeven;

  • de werkkamer en de daarbij behorende hypotheekschuld (pro rata toerekenbaar) vallen in box 3. Dit deel van de hypotheekrente is dus ook niet aftrekbaar;

  • Bij de winst uit de onderneming mag 4% van de waarde van de werkruimte in box 3 plus de huurkosten van de werkruimte worden opgeteld.

Bent u werknemer dan moet het eigenwoningforfait van de werkruimte worden opgegeven, maar is de vergoeding voor de werkruimte tot een bepaald maximumbedrag onbelast; bespreek dit met uw werkgever.

Gebruikt u de werkruimte in uw eigen BV, dan valt de werkruimte onder inkomsten uit overige werkzaamheden. De door de BV betaalde vergoeding en eventuele waardeveranderingen worden belast in box 1; de kosten zijn aftrekbaar; de BV kan de vergoeding inhouden; een fictieve huurwaarde van de werkruimte hoeft niet te worden opgegeven.

Vorige
Vorige

wat zijn de voordelen van een groen dak?

Volgende
Volgende

11 Uses of a Garden Studio